Rola i podstawowe obowiązki rzecznika
I. Rola rzecznika:
- propagowanie praw ucznia i dziecka
- reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej
- współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia
- mediacja miedzy stronami konfliktu
- doradzanie w sytuacjach konfliktowych
- podejmowanie współpracy z Samorządem Uczniowskim, wychowawcami, dyrektorem szkoły w przypadku wystąpienia sporu
- interwencja w razie naruszania podstawowych praw ucznia i udzielanie pomocy zgodnie z ustalonym trybem postępowania
II. Podstawowe obowiązki rzecznika:
- dokonywanie analizy i oceny przestrzegania i poszanowania praw ucznia w szkole
- rozpoznawanie potrzeb uczniów w zakresie działalności samorządowej w szkole
- zajmowanie się przypadkami naruszania praw ucznia w szkole
- mediacja między członkami społeczności szkolnej w sprawach naruszania praw ucznia
III. Rzecznik Praw Ucznia przy wykonywaniu swoich zadań kieruje się:
- zasadą dobra ucznia – wszystkie działania podejmuje w najlepiej rozumianym interesie ucznia
- zasadą równości – troszczy się o ochronę praw i dobro każdego ucznia
- zasadą poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców – szanuje autonomię rodziny i ingeruje tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach
IV. O czym uczeń wiedzieć powinien:
- uczeń ma prawo do składania skargi w przypadku naruszenia praw ucznia
- skargi składa do szkolnego rzecznika praw ucznia
- rzecznik powinien rozpatrzyć skargę nie później niż w ciągu 14 dni
- na nie załatwione sprawy w terminie, lub nie zgodzenie się z jej postanowieniami, skarżącemu przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły
- uczeń nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi.
V. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
- w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
VI. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – nauczyciel:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami,
- wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
VII. Prawa dziecka w szkole
Dla szkoły dziecko jest uczniem, który ma obowiązek przestrzegać regulaminu szkoły i słuchać nauczycieli. Uczeń i nauczyciel nie mają równych praw, jest jednak faktem, że każdy z nich ma swoje prawa. Należy pamiętać o przestrzeganiu ich w codziennej szkolnej rzeczywistości oraz o tym, że prawa przysługują człowiekowi niezależnie od jego obowiązków i nie wolno go karać pozbawianiem ich. Tak naprawdę nie istnieje jeden spójny katalog praw ucznia, nie ma go w całości w żadnym akcie prawnym. Katalog praw można zebrać jedynie na podstawie praw dziecka, które mieszczą się w koncepcji praw człowieka. Normy prawne, które chronią ucznia znajdują się nie tylko w dokumentach oświatowych, a zwłaszcza w ustawie o systemie oświaty ze szczegółowymi jej rozporządzeniami, ale także w wielu różnych dokumentach państwowych, np. w Konstytucji RP, w ustawie o Rzeczniku Praw Dziecka oraz w dokumentach międzynarodowych, z których przede wszystkim należy wymienić Konwencję o Ochronie Praw Człowieka.
VIII. Twoje prawa – prawa ucznia
Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności
- zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami
- obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i oceny zachowania wystawionych zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i ustalonymi kryteriami ocen z zachowania,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów
- pomocy w przypadku trudności w nauce
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole
- poszanowania praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka.
IX. Pamiętaj – masz też obowiązki
- uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących: systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły, przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności
- szanowania poglądów i przekonań innych ludzi
- podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Szkoły, nauczycieli oraz ustaleniom samorządu klasowego i szkolnego
- godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, dbania o piękno mowy ojczystej, dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów
- reprezentowania szkoły na zewnątrz zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami, np. w zawodach sportowych, konkursach przedmiotowych
- troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd, starania się o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły.