1. Współpraca z zespołem opracowującym dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym IPET i WOPFU oraz współdziałanie z nauczycielami w zakresie opieki merytorycznej w procesie nauczania takich uczniów.
2. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami i pozostałymi specjalistami zatrudnionymi w szkole oraz w placówkach wspierających rodzinę w zakresie pomocy rodzicom posiadającym uczniów z trudnościami adaptacyjnymi i w nauczaniu poprzez udzielanie informacji o metodach wychowawczych, kierunku kształcenia właściwych dla danego ucznia.
3. W ramach powyższej współpracy pedagog specjalny będzie m.in.:
- rekomendował Dyrekcji działania w kierunku zapewniania uczniom z deficytami wychowawczymi i trudnościami dydaktycznymi aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły.
- diagnozował indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów z problemami szkolnymi w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu w grupie szkolnej, w tym barier i ograniczeń utrudniających uczniowi aktywne uczestnictwo w życiu szkoły.
4. Wspieranie nauczycieli, wychowawców klas i grup przedszkolnych oraz pozostałych specjalistów w kontekście doboru metod nauczania i wychowawczych, form pracy, określania zindywidualizowanych potrzeb uczniów, wzmacniania ich mocnych stron.
5. Udzielanie wsparcia pedagogicznego uczniom z trudnościami wychowawczymi i w nauczaniu, ich rodzicom, opiekunom oraz nauczycielom takich uczniów.