Gimnazjum nr 5

Poniedziałek, 2024-04-29

Imieniny: Hugona, Piotra

Wycieczka nad Bałtyk

W dniach 28-30.05.2018r. uczniowie naszej szkoły pod opieką pań: A. Maślach, A. Łojek,  J. Hałaj, I. Zielińskiej zwiedzili Trójmiasto i Malbork.

Dzień 1

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Westerplatte. Nazwa „Westerplatte” wywodzi się z języka niemieckiego. Od słów : Wester – zachodni oraz platte czyli płyta (tu w znaczeniu wyspa), tak więc w dosłownym przekładzie oznacza zachodnią wyspę. Jest to jedyne miejsce na terenie Gdańska, które zachowało niepolsko brzmiącą nazwę. Pozostała ona niezmieniona, ze względu na swój symboliczny wydźwięk walki Polaków o wolność. Następnie statkiem przepłynęliśmy do Gdańska, gdzie przeszliśmy drogą Królewską, ul. Długą,  zobaczyliśmy Ratusz Głównomiejski, Długi Targ (Dwór Artusa), Długie Pobrzeże (Żuraw), ul. Mariacką doszliśmy do Kościoła Mariackiego -  największej na świecie świątyni wybudowanej z cegły, tam też weszliśmy po 412 schodach na taras widokowy z którego podziwialiśmy panoramę Trójmiasta. Zwiedzanie Gdańska zakończyliśmy pod Fontanną Neptuna.

A wieczorem … oglądaliśmy zachód słońca z położonej nieopodal plaży

Dzień 2

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Katedry Oliwskiej, która słynie ze swoich wspaniałych rokokowych organów składających się z 7 876 piszczałek wykonanych z drewna dębowego, jodłowego, sosnowego i z cyny. Wysłuchaliśmy tu koncertu organowego. Następnie przejechaliśmy do Gdyni i zwiedzaliśmy: Basen jachtowy, żaglowiec szkolny ”Dar Pomorza”, w pięknym słońcu spacerowaliśmy Bulwarami Nadmorskimi. Na koniec dnia pojechaliśmy do Sopotu, gdzie poczuliśmy przedsmak wakacji, spacerując po Sopockim Molo

A wieczorem …plaża…morze…

Dzień 3

Ostatni dzień naszej wycieczki  to zwiedzanie Zamku Krzyżackiego w Malborku. Zamek zwiedzaliśmy z panią przewodnik, która przybliżyła nam dzieje obiektu, historię zakonu krzyżackiego, życie rycerza-zakonnika i obyczaje. Podążając za przewodnikiem przez zamkowe korytarze - zwiedziliśmy m.in. wielki refektarz, kuchnię, poznaliśmy zasady działania średniowiecznego systemu ogrzewania podłogowego oraz zasady użytkowania dawnych toalet, zobaczyliśmy różne rodzaje broni średniowiecznej oraz uzbrojenia ochronnego.

W 1997 roku zamek został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, a w 2007 roku w plebiscycie Rzeczpospolitej został uznany za jeden z siedmiu cudów Polski.

Z Malborka zmęczeni, ale pełni wrażeń udaliśmy się w drogę powrotną do domu.